sporto psichologija

Ko verslas galėtų išmokti iš sporto psichologijos? Pamoka nr.1

sporto psichologija

Koks lengviausias būdas užsieniečiui įžeisti lietuvį?

Matyt daug kam – pasakyti, kad lietuviai nemoka žaisti krepšinio. Aš kaip ir daugelis lietuvių esu krepšinio fanas, tačiau manau (taip mano turbūt ir kiti), kad žiūriu sporto varžybas šiek tiek kitu kampu. Pastaruosius metus domėjausi sporto psichologija norėdamas rasti pavyzdžių, analogijų, kurias verslas galėtų pasisavinti iš sporto.

Teko susitikti bei bendrauti su nemažu kiekiu profesionalių sportininkų, teko lankytis sporto psichologijos konferencijuose, skaityti įvairių knygų, straipsnių apie tai. Jei manęs paklaustumėte, ko verslas labiausiai galėtų išmokti iš sporto, aš atsakyčiau:

  1. Komandos sudarymas bei sinergija. Būtent kaip per trumpą laiką/sezoną surinkti, sukurti, tobulinti, nukreipti į vieną tikslą komandą, kaip iš skirtingų talentų padaryti sinergijos visumą, kuri aukotų savo individualius ego interesus dėl bendros sėkmės.
  2. Nugalėtojo mentalitetas bei individualus pasirodymas. Mano patirtis rodo, kad ex-sportininkai dažniausiai yra geriausi pardavėjai, nes turi vadinamą nugalėtojo mentalitetą. Dėmesio išlaikymas, koncentracija, iššūkių motyvacija, disciplina, pasitikėjimas savimi, aistra – tai daugybę triukų, įgūdžių reikalaujantys bruožai, kurie gali sukurti reikšmingą persvarą varžybų metu. Net ir pačiam sporte sakoma, kad žmogus artėja prie savo fizinių galimybių ribos, todėl rezervai gerinant rekordus, individualius pasirodymus slypi psichologiniame pasirengime.

sporto psichologijaDėmesys, koncentracija ir susitelkimas

Truputį teorijos. Yra toks puikus angliškas versle naudojamas žodis FOCUS, kuris lietuviškai turbūt geriausiai verčiasi kaip susitelkimas. Visų pirma sportininkai atskiria tris atrodo panašius terminus: dėmesys, koncentracija ir susitelkimas. Dėmesys tai atsisakymas tam tikrų pašalinių trikdžių – minčių, veiksmų, stimulų – tam, kad atliktume konkretų veiksmą. Koncentracija apima dėmesio nukreipimą į specifinį tikslą, pavyzdžiui intensyvus žvilgsnis į taikinį prieš paleidžiant strėlę iš lanko. Efektyviai koncentracijai yra būtina, kad dėmesys liktų fiksuotas ir nekintamas pasirodymo metu. Susitelkimas yra veiksmas parodantis, kaip stipriai dėmesys yra sukoncentruotas.

Pamoka nr. 1 Susitelkimas

Ar žinote jau karjerą baigusį olimpinį ir pasaulio 400m. bėgiką Michael Duane Johnson? Matyt kai kurie iš Jūsų prisimenate jo dominavimą bėgimo trasose, tačiau turbūt mažai kas girdėjo baltaodį britų sprinterį Roger Black, kuris ilgą laiką vis likdavo antras 400m. distancijose.

Teko susipažinti ir bendrauti su juo vienos konferencijos metu, kurioje jis pasakojo apie konkurenciją su tuo metu nenugalimu Michael Johnson. Susitelkimas prieš varžybas gali nulemti jų pasirodymą – minėjo Rogeris, ypač kaip aplink tave tiek daug dirgiklių. Didžiulis stadionas, žiūrovų triukšmas, varžovų statusas, stresas – visa tai be abejo daro įtakos būsenai, mintims ir galiausiai pačiam pasirodymui. 1996m. olimpinėse varžybose jis nebuvo laikomas favoritu pakilti ant prizininkų pakylos, tačiau sėkmę tose žaidynėse, pasak Roger Black, lėmė itin didelis susitelkimas tik į savo bėgimo takelį. Jam nerūpėjo nei kiti 7 takeliai, nei didžiulė M.Johnson favorito aura, nei ką galvoja ar kokių taktikų imsis kiti bėgikai. Mano visas dėmesys, koncentracija ir susitelkimas buvo tik į mano taką, aš norėjau nubėgti geriausią savo sprintą, visa kita man buvo nesvarbu – sakė Rogeris.

Jam pavyko, R.Black užėmė antrą vietą ir laimėjo savo pirmąjį sidabro medalį olimpinėse žaidynėse, tuo pačiu metu jis pasijuto kaip nugalėtojas prieš save patį.

Susitelkimas versle

Aš esu matęs, kokių stebuklingų rezultatų per trumpą laiką galima pasiekti versle, jei visa komanda turi tą vieną FOCUS‘ą – susitelkimą į vieną savo bėgimo takelį, pavyzdžiui konkretų rezultatą, marketinginę akciją, verslo pokytį, inovacijos įdiegimą. Tokios verslo komandos nesižvalgo aplink, į savo konkurentus, jos nekaltina kitų, neieško pasiteisinimų. Vietoj to (kaip jau esu rašęs) nuolat ieško atsakymo į klausimą, ką dar mes galėtume padaryti papildomai, kad pasiektume užsibrėžtą rezultatą. Gebėjimas sutelkti tokias verslo komandas į vieną tikslą, žinoma, skiria SUPER vadovus nuo vidutiniokų.

Smegenys kaip Google

Matot, visada sakydavau, kad žmogaus smegenys yra kaip google paieškos sistema. Kokį klausimą joms užduosi, tokį atsakymą ir gausi. Jei klausi savęs, kodėl man taip nesiseka, kas kaltas, kad man taip blogai sekasi, patikėk, lengvai gausi atsakymų krūvą – nes tu nevykėlis, kalti kiti tik ne tu ir pan. Žinoma, tokio tipo atsakymai nepadės tau siekti sėkmės, todėl tai yra dar viena priežastis, kodėl klausimas: „o ką aš/mes dar galiu padaryti, kad pasiekčiau geresnių rezultatų“ – yra toks efektyvus. Smegenys kaip google mikliai pradeda ieškoti pozityvių atsakymų.

Susitelkimas reikalauja aukų

Pabaigai reikia paminėti vieną didžiausių klaidų, kurią daro nepatyrę vadovai ar kiti specialistai, tame tarpe ir man ne kartą yra tekę atsidurti šiuose spąstuose. Jie siekia padaryti vienu metu daug arba vienu metu išspręsti daug problemų, apsiimti daug projektų, pasiekti daug tikslų ir pan. Susitelkimas reikalauja sufokusuoti dėmesį į vieną, vadinasi viso kito tenka atsisakyti. Ne veltui yra sakoma:

  • Strategija yra ne tik nustatymas savo įmonės/prekės išskirtinumo, pozicionavimo rinkoje, bet ir aiškus įvardinimas, ko tikrai mes nedarysime arba atsisakysime.
  • Versle yra begales problemų, tačiau tik Bottle neck – butelio kakliuko sprendimas gali atnešti naudą visai sistemai, visų kitų problemų sprendimas yra tik laiko švaistymas.
  • Nė vienas garsus vadovas yra aiškiai pasakęs, kad jis atsirenka 2-3 dalykus, į kuriuos gilinasi ir imasi visiškos kontrolės bei priežiūros, visą kitą deleguoja.

Taigi, kur Jūsų „fokusas“ dabar, 2015 metais? Koks takelis Jums šiai dienai, šiais metais yra svarbiausias? Ką esate pasirengę paaukoti, kad tai virstų geriausiu Jūsų asmeniniu pasirodymu?

Kitame straipsnyje, šioje sporto psichologijos rubrikoje užbaigsime susitelkimo temą ir aš išduosiu vieną didžiausių savo pamokų, kurią esu gavęs tam, kad pasiekčiau rezultatų. Bet prieš tai leiskite paklausti, o ko verslas galėtų išmokyti sporto? Itin įdomi Jūsų nuomonė, todėl skatinu komentuoti bei rašyti savo idėjas.

Turnaround.lttai verslo pokyčių ir krizių valdymo tinklaraštis, kuriame rasite naudingų patarimų bei idėjų apie vadovavimą, pardavimų skatinimą, klientų lojalumą, personalo ugdymą, sporto psichologiją bei kitas aktualias šios dienos vadybos ir verslo įžvalgas. Prenumeruokite mūsų naujienas bei skaitykite naujausius straipsnius.

If you enjoyed this post, make sure you subscribe to my RSS feed!

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *